Publicat a www.intocabledigital.cat
L’objectiu de Genís Matabosch és ambiciós. Programar espectacles de circ que mai s’hagin vist a Europa. Quan hi ha poca competitivitat en una oferta concreta, sovint les noves propostes per nodrir-la esdevenen previsibles. Aquest podria ser un cas més, degut a la manca de festivals exclusivament circenses que hi ha a tot el món – una dotzena-. Però si els esforços no defalleixen, els 52 artistes que inauguraran la primera edició del Festival Internacional de Circ Castell de Figueres, que es celebrarà de l’1 al 4 de març al castell de Sant Ferran, intentaran situar Catalunya com un dels referents del circ arreu del món. Omplen el programa especialment grups de Centre- Amèrica i Àsia (Hunters, Rich Metiku, Love in Spring, Troupe Zola, etc.)
De moment sembla que ja ho és dins l’Estat espanyol, amb el permís de festivals com el d’Albacete. Destaca, a més, per sobre d’altres com el Trapezi de Reus. Un concurs entre tots els espectacles participants que assoliran la final dels últims dies és una de les novetats singulars de la cita. Dos espectacles de selecció, “Blau” i “Vermell”, seran les semifinals on s’iniciarà la criba d’un jurat internacional de directors de circ. 25.000 euros de l’Ajuntament de Figueres, 40.000 de la Diputació de Girona i de la Costa Brava, i 140.000 del patrocini privat són la part fonamental del pressupost amb el qual Matabosch ha de convertir la ciutat en una capital de referència com ho són en aquest àmbit Mònaco, Roma, París i Budapest .
No serà fàcil. L’esperança dipositada en la presentació d’aquell Pla integral de circ que en 2007 semblava reparar la marginació que sempre dedicà Catalunya a dit art menor, ha resultat ser més fràgil del que s’esperava. I més en aquest 2012, any en què expira. La dotació econòmica per fer viable el pla mai s’ha concretat perquè sobrepassa les capacitats del Departament de Cultura i de l’Associació de Professionals de Circ de Catalunya (APCC). Dotar el sector de protecció legal, crear un circuit estable i aconseguir el compromís dels espais públics i privats són algunes premisses bàsiques que calia bastir des de fa cinc anys i que s’han acomplert a mitges o bé molt escassament.
L’objectiu d’aquest pla, com ho assenyalava Jordi Jané des de les pàgines d’El Punt- Avui el passat desembre, era posar les bases per a la creació d’un mercat innovador, d’alta qualitat i, sobretot, exportable. Fins a cert punt, els paràmetres del festival de Figueres compleixen aquesta darrera necessitat, ja que davant la manca de remuneració -els artistes només tenen pagat el transport i les despeses-, la gran recompensa que esperen rebre els participants és la introducció del seu nom al circuit europeu. Però aleshores és una gran paradoxa (o un fracàs encobert) que el gran esdeveniment de circ programat dins aquesta escena tan precària, atengui només les necessitats de grups estrangers, ja que no hi ha cap companyia catalana o estatal que participi a Figueres.
Un bon resultat seria que gràcies a la incorporació de la ciutat a l’èlit del circ europeu, es creessin un conjunt de sinergies que reforcin tot l’esmentat anteriorment. Podrien sortir- ne beneficiades iniciatives com el programa internacional “Creadors en residència”, impulsat en 2006 perquè artistes i companyies desenvolupin projectes de creació i producció en equipaments culturals de tot el món. O centres com l’escola de circ Rogelio Rivel de Barcelona, que pertany a la Federació Europea d’Escoles de circ. Però cal tenir en compte que la possible consigna “Si no hi ha nou pla, que hi hagi nou festival” condueix a un constructivisme d’equipaments culturals que no sempre ha resultat positiu. I que potser no és el que necessita el circ català ara mateix.
18 gener 2012 Per
IntocableDigital.cat – Figueres, capital del circ
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada