Sergio Vila-Sanjuán (La Vanguardia)
04/01/0120
Sempre
s'ha dit que dels països comunistes, potser per la qüestió de la
disciplina fèrria, n'han sortit grans circs i grans gimnastes. No sé
quant queda de comunista a la Xina actual. Però el Cirque du Ciel, que
es pot veure al teatre Coliseum fins al 22 de gener, és un espectacle
notable que combina elements d'acrobàcia, gimnàstica i dansa.
Damunt
de l'escenari entren i surten constantment, com exhalacions, una
trentena d'integrants: joves, adolescents, alguns nens. Els elements que
fan servir són simples: cèrcols, barrets, diàbolos. Canvien de mà, van
per l'aire, propicien entrecreuaments vertiginosos. L'excusa d'una
"capsa màgica", que dóna nom a l'espectacle i transporta a un món de
fantasia, dispara una successió de salts mortals, flicflacs, piruetes,
tombarelles, contorsions, actuacions en perxes i tota mena de
malabarismes. Amb el repicar d'un gran tambor xinès de fons. I
personatges arquetípics –el músic, la nena somniadora, el sol, la lluna–
que més o menys serveixen de fil conductor.
A l'aire, subjecta
–lleument– per una cinta al turmell, una acròbata descendeix de cap per
avall. Es deixa anar, cau en vertical mentre la cinta es desplega,
recupera a la fi màgicament l'agafador i restableix l'equilibri. Aquesta
noia és la gran protagonista.
El Cirque du Ciel –un nom de
guerra afrancesat per a gires internacionals– és una ramificació de
l'acreditada Companyia d'acròbates de Tianqiao, a Pequín, fundada el
1957, en ple auge maoista. Els espectacles que fan constitueixen avui
una de les atraccions turístiques de la capital. Disposa
d'instal·lacions pròpies i professors, i ha enviat repetidament els seus
artistes pel món. El vestuari i l'escenografia remeten elements xinesos
tradicionals, de forma elegant i poc recarregada.
La
referència al Cirque du Soleil és obligada. El Cirque du Ciel n'ha
incorporat alguns elements –començant pel director, Guy Caron, que va
treballar per a la formació canadenca–, igual que el Cirque du Soleil ha
donat feina sovint a acròbates de l'escola de Tianqiao. Però La capsa
màgica evita els moments de ralentització i esteticisme característics
dels del sol. Aquí l'elegància és funcional i vitamínica. No hi ha
parades contemplatives. L'acció és permanent. Si l'espectacle durés
mitja hora més, tant de moviment arribaria a saturar, però s'atura en el
moment just.
Per a mi aquesta funció ha estat tota una
sorpresa. Amb el xou del Mag Lari al Tívoli i Els 39 esglaons d'abel
Folk al Club Capitol, és del millor que es pot veure en espectacles per a
tots els públics a Barcelona aquestes setmanes.
Teatralnet Crítiques
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada