El primer concert educatiu per a escolars del que es té constància va tenir lloc al Palau de la Música a càrrec de l’Orquestra Municipal de Barcelona, sota la direcció d’Eduard Toldrà i l’organització d’Artur Martorell, fundador de l’Institut Municipal d’Educació. Això va ser als anys 50. Des d’aleshores, Catalunya ha anat desenvolupant una àmplia oferta en l’àmbit dels concerts educatius amb una qualitat i un volum destacables en comparació amb altres països.
Actualment, a Catalunya hi ha prop de 2.000 professionals que treballen al sector dels concerts educatius i la temporada 2010-11 es van fer més de 4.000 concerts i activitats educatives (escolars, familiars i d’altres activitats vinculades a l’educació musical).
La Plataforma de Concerts Educatius de Catalunya Lacord neix per donar resposta a aquesta realitat, impulsada per institucions, equipaments i entitats públiques i privades de Catalunya que es dediquen professionalment a la creació, producció i difusió de concerts educatius.
Lacord compta amb 19 entitats públiques i privades, la majoria vinculades a la creació i producció de concerts educatius:
- Associació Cultural de Granollers
- Atot
- Auditori de Girona
- Auditori de Granollers
- Auditori Enric Granados (Lleida)
- Bat Audicions Musicals
- Fundació Miró
- La botzina
- L'Auditori
- Gran Teatre del Liceu
- Obra Social “la Caixa”
- Orquestra del Vallès
- Palau de la Música Catalana
- Pentina el gat
- Per poc
- Samfaina de colors
- Sessions Musicals
- Taller de Músics
- Teatre Kursaal
- Oficina de Difusió Artística de la Diputació de Barcelona
- Pedagogia de l’espectacle
- Sant Andreu Teatre
www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=976222
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/468471-noves-idees-per-promoure-els-concerts-familiars.html
Entrevista-reportatge amb
Assumpció Malagarriga
Directora de l’Auditori Educa i una de les persones que dinamitzen Lacord
Pels volts de la Fira Mediterrània de Manresa del 2011, vaig
llegir la notícia, publicada a Jove Espectacle, que s’anava fer una Trobada
de Professionals de Concerts Familiars, i així va ser, i tot i que no vaig
poder assistir-hi, des d’aleshores tenia la inquietud d’escriure sobre aquest
sector que, segons les xifres que donaven aleshores, mou una quantitat ingent d’espectadors,
entre sessions familiars i escolars.
La primera notícia que en vaig tenir posteriorment, a la Mostra
de Sant Gregori, va ser parlant amb en Joan Duch, d’A Tot, que em va confirmar que s’estava constituint
una plataforma, i va fer que m’enviessin tota la informació. Finalment, vaig
saber que una de les persones adients per a parlar-ne, és l’Assumpció Malagarriga,
directora de L’Auditori
Educa, amb qui el passat dimarts dia 17 vaig tenir una xerrada, perquè m’expliqui,
perquè jo us pugui transmetre, què és això de Lacord.
Lacord neix perquè el sector de les audicions/concerts per a
infants i joves no està organitzat: a tall d’exemple, no es fan cap mena de
rodes de premsa a principi de temporada, i ningú dóna a nivell global les
xifres del sector, com sí es fa, per exemple, en teatre.
De fet, i per esmenar aquesta mancança, es va convocar una
roda de premsa conjunta, de 22 entitats, el mes d’octubre de 2011. Anteriorment,
i per a aconseguir que hi fos representat la major part del sector, entre
juliol i setembre van iniciar-se contactes entre els que ja es coneixien, però amb la intenció d’anar
aconseguint que s’hi apleguessin entitats de tota mena: grans i petites,
públiques i privades, dedicades a les sessions escolars i familiars, i de tota mena d’estils
musicals.
L’única condició prèvia imprescindible per a adherir-s’hi va
ser que fossin professionals, que acreditessin una trajectòria mínima de tres
anys i dos concerts/audicions diferents muntats i ‘en cartera’.
El resultat va ser la mateixa roda de premsa, el 26 d’octubre,
on van presentar un dossier amb les 22 entitats, reservant una plana per a
cadascuna d’elles, perquè pogués reflectir-hi tot allò que cregués convenient
sobre la seva trajectòria, oferta, programació, dades de contacte...
Posteriorment, i atès que van quedar molt satisfets dels
resultats, i del fet de que, per fi, haguessin pogut donar visibilitat al seu sector, es van fer diferents comissions de
treball, per anar avançant en diversos temes.
Fruit d’això, per exemple, va ser la possibilitat d'anar a
la Fira Mediterrània de Manresa,
perquè, i aquest és un dels punts claus del perquè de Lacord, els programadors
no coneixien la oferta, la gran i variada oferta que hi ha de concerts i
audicions per a infants i joves. Dissortadament, i com sol passar en gairebé
tots els principis, en aquella presentació no hi havia programadors.
Però els fonaments ja estaven posats, diversos membres (Liceu,
Auditori, Pentina el gat i Bat audicions) van engegar una comissió de dinamització,
que va anar aconseguint diverses fites, com ara reunions amb elements claus del
món cultural i musical, com ara l’ICEC,
la revista Enderrock, el Departament d’Ensenyament de la
Generalitat, o el Sr. Jordi Cabré, Director
General de Promoció i Cooperació Cultural. Entre d’altres coses, Lacord ha
passat a ser membre de la Plataforma
de Seguiment del Pla Integral de les Arts Escèniques per a Tots els Públics.
Aquestes reunions perseguien donar-se a conèixer com a
sector, i constaten que hi ha un gran desconeixement, i que les xifres d’espectadors
i nombre de concerts han sorprès molt a tots aquells amb qui s’han reunit. El
que tots els han expressat, és que troben molt bé que s’hagin organitzat com a
sector.
Atès doncs, el considerable èxit d’aquestes accions per
donar-los visibilitat, s’estan plantejant constituir-se com a associació, i en
aquesta línia, tenen previst una trobada el proper mes de juny, auspiciada pel
Departament d’Ensenyament, on convocaran a tot el professorat de música de
Catalunya, per donar a conèixer la plataforma, i informar-los de les activitats
que els seus membres ofereixen a les escoles.
Ara per ara no tenen web (no tenen recursos encara), però
tenen previst fer-se-la de forma ‘artesanal’, per poder publicar-hi els
enllaços a les webs de tots els membres. Fins i tot pensen, el mes Juliol, fer alguna
jornada de treball intern.
L’Assumpció ressalta de nou que es tracta d’una plataforma
força heterogènia, ja que a part dels ‘productors’ de concerts, hi ha distribuïdors
com ara la ODA de la Diputació de Barcelona, el SAT!, el Kursaal de Manresa, Pedagogia
de l'espectacle...
A nivell de relacions exteriors, estan en contacte amb ROCE: red de organizadores de conciertos
educativos, que és l’equivalent a nivell de tot l'estat, tot i estar format
només per operadors públics/institucionals, que van assistir a la presentació a
Manresa i amb els quals ja han mantingut un parell de trobades.
Xerrem distesament una estona, després de l’entrevista,
observant alguns punts en comú d’aquesta ‘falta de visibilitat’ dels concerts
educatius, amb les campanyes escolars, que conec bé, i que tot i tenir un
públic molt nombrós i donar feina a molts professionals i fer moltes funcions,
segueix estant una mica ‘oculta’, con en el cas de la música. A tall d’exemple,
m’explica que a les mostres i fires d’espectacles infantils i juvenils, és
complicadíssim –per no dir impossible- que s’hi programin concerts educatius.
Esperem que tot plegat es vagi esmenant, gràcies, entre d’altres,
a la tasca de Lacord, que desitjo que ben aviat es constitueixi com a
associació... els queda molta feina per endavant.
I ens acomiadem, demanant-los que els integrants vegin el
Jove Espectacle una plataforma per a fer públiques les seves programacions, ja
que un dels nostres objectius principals és donar visibilitat, precisament, a
un munt de professionals de les arts escèniques per a infants i joves, que
potser no troben el camí per a donar-se a conèixer.
Si voleu posar-vos en contacte amb Lacord, per adherir-vos-hi, o per qualsevol aclariment o dubte, podeu fer-ho als correus electrònics amalagarriga@auditori.cat xavierfort@telefonica.net i samatencia@pentinaelgat.cat
Text: Josep Maria Viaplana
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada