Comença aquí la nostra perticular crònica, més enllà de les ofertes per la mateixa ortanització (dijous, divendres, dissabte i diumenge), amb el resum dels 9 espectacles que hi varem veure, i esperant poder publicar ben aviat els resums de dues de les activitats paral·leles: la Jornada de dijous pel matí 'Teatre familiar: repensant el present', i la de dissabte havent dinat, la presentació del projecte 'Scena Centro', de cooperació transfronterera, en el marc de l'euroregió Pirineus-Mediterrània. També teniu aquí la crònica de l'espectacle inaugural.
Aquí van, doncs, la nostra visió dels espectacles que hi varem veure:
PAU. La Vida de Pau Casals
- Forani Teatre – E. Cívic Centre
Hora: 10:15h - Gènere: Titelles - Edat: 6-9/TP - 50 minuts
Hora: 10:15h - Gènere: Titelles - Edat: 6-9/TP - 50 minuts
Autor: Forani Teatre
/ Intèrprets: Enric Rovira, Denis Navarro i Arnau Colom /
Escenografia, vestuari, il·luminació i producció: Forani Teatre
Un espectacle clàssic de
titella txeca*, on dos narradors**-manipuladors i un excel·lent
violoncel·lista, que recrea els episodis de la vida del músic català universal Pau Casals
(1876-1973). La seva música, interpretada en directe, ambienta sonorament
aquesta proposta, seriosa i solvent que posa davant nostre moments de la vida
de Casals: com de nen es va aficionar a la música, els seus primers
instruments, els viatges per tocar arreu d'Europa i del món, ja consagrat; la
guerra civil i la seva presa de consciència, social, pacifista i nacional.
Entre els bris que ens donen a tastar: com va aconseguir que els treballadors
poguéssin anar a sentir la seva música als auditoris, com va evitar tocar pels
nazis a França o com reivindicava arreu la seva pàtria.
Un
espectacle necessari (si Pau Casals fos anglès o francès, ja s’haurien fet un parell de
bones pel·lícules sobre la seva figura...), adient potser per a nens una mica
més grans (7 a 11), i si és possible, que vagin al teatre sabent algunes coses
d'aquest català universal. El temps i el ritme teatral de vegades no permeten
filar prim i explicar coses que, si no les sabem abans, poden fer-nos passar
desapercebuts alguns missatges importants. El cant dels ocells, tocat amb violoncel al final, resulta
emotiu i molt ben triat.
*Per entendre’ns, titelles de taula dins d’un
artesanal i encantador teatrí, que ens fa pensar en una companyia titellaire
ambulant tradicional.
**La seva funció no és exactament la
d’actors.
Contes per a nens valents
- Trotam Teatre – E. Mare Diví
Pastor
Hora: 11:45h - Gènere: Teatre - Edat: 6-9/TP
Hora: 11:45h - Gènere: Teatre - Edat: 6-9/TP
Autor: Albert
Requena i Jordi Soriano – Director: Albert
Requena i Jordi Soriano – Intèrprets: Josep
Pla, Albert Requena i Jordi Soriano - Il•luminació:
José Callejas – Producció: Trotam
Teatre
Dos
actors i un "generador d'efectes” (és a dir, algú que feia els efectes
sonors i algunes músiques en directe, amb diferents instruments i andròmines, el qual teniu a la fotografia) que
de vegades intervé com a actor. Un espectacle interessant, fins i tot més pel
que pot arribar a ser, i pel futur de la companyia que pel present:
Primer,
tenim un bon text de teatre d'aventures, situades en el registre de la por i el
misteri, però tractades des del punt de vista còmic, sovintejant dites i frases
fetes populars, molt ben trobades. Un seguit d’històries amb el nexe comú d’un
castell on hi ha una maledicció fantasmagòrica, que ha fet fora als seus
habitants. Parteix d’uns personatges i situacions que ens recorden,
alternativament i sense solució de continuïtat, l’escena del castell del Joan
sense por, el fantasma de Canterville, algun relat d’E.A. Poe... i també hi ha
un conte-escena amb projeccions de transparències, amb una tècnica curiosa, on
una escena pot arribar a ser la superposició de diverses d’aquestes ‘diapos’, i
on l’aparició d’una d’elles pot, per exemple, tornar el dia en nit, i
viceversa.
Al
ser un text d’aventures, i com dic, bastant ben escrit, té la virtut de poder
agradar tant a grans com a petits, i em recorda llunyanament a la fórmula ‘Pera
Llimonera’, de dos actors que representen tots els personatges desenfadadament
i desacomplexada. A diferència d’aquells, però, no estiren tant les situacions
amb la tècnica de clown, sinó que es queden més en el terreny purament teatral,
amb la qual cosa, potser no arrosseguen tant a l’espectador com la companyia
santfeliuenca.
També
s’ha de dir que l’espai no tenia la sonoritat òptima, ells no duien micròfons
(quan ja pràcticament tothom ho fa) i les grades desmuntables de la sala grinyolaven
força les pujades i baixades de públic que arribava tard, o que duia als nens
al lavabo. I sobretot, que el final va quedar deslluït, per precipitat i
inesperat.
En
conclusió, un espectacle amb moltes possibilitats, amb una bona base textual,
dos intèrprets que potser encara han d’”estripar” una mica més, però que pot
ser una bona alternativa, divertida i molt entretinguda, per a un públic de
molt ampli espectre.
Balbir, el meu avi -
Thomas Noone Dance - Ateneu
Hora: 13:15h - Gènere: Dansa - Edat: 6-12
Hora: 13:15h - Gènere: Dansa - Edat: 6-12
Autor i director: Thomas Noone / Intèrprets: Silvia
Albanese, Javier G.Arozena, Alba Barral, Arnau Castro, Jerónimo Forteza i Elena
Montes / Música: Jim Pinchen Escenografia: Taller d´Escenografia
del Teatre-Auditori de Sant Cugat/ Vestuari: TND / Il·luminació: Enric
Alarcón / Fotografia: Arnau Bach Producció: Thomas Noone Dance
amb la col.laboració del Taller d´Escenografia del Teatre-Auditori de Sant
Cugat, La Sala de Sabadell i el SAT! Teatre
Un espectacle de dansa per a tota la família basat en
l’experiència del coreògraf Thomas Noone i les històries que de petit li
explicava el seu avi, d’origen hindú.
Sis
ballarins força bons (gairebé mai tots junts en escena), aconsegueixen un
conjunt brillant, de gran força plàstica i expressiva, plena d’elements amb
color i olor de la Índia, i alguns números musicals perfectament ‘Boollywood’,
amb un esclat d’energia i alegria que desborda. A destacar en l’aspecte visual
la gran catifa amb quadres de colors, de la qual en treuen alguns efectes molt
reeixits, i unes boles amb plomall (potser una trentena) que sortien dels
costats de l’escenari fins a ver, per exemple –jo em vaig imaginar- un camp
d’arròs per on es mouen els protagonistes. També a destacar els números de
‘persecucions’, molt dinàmics, com tots aquells on tots els ballarins són en
escena. També destacar la banda sonora, magníficament produïda.
Ara
sí, una cosa només a dir, procurar que tothom que veu l’espectacle sàpiga el
que dic a les dues primeres línies, sobre l’avi del coreògraf, o si no pot
sortir de la sala dient ‘i on és l’avi del títol’?
La Música Pintada - Companyia Joan Baixas – Aurora B
Hora: 16:30h - Gènere: Teatre visual - Edat: TP
Hora: 16:30h - Gènere: Teatre visual - Edat: TP
Autor: Joan
Baixas – Adaptador: Joan
Baixas – Director: Joan
Baixas – Intèrprets: Joan
Baixas – Escenografia: Joan
Baixas - Il•luminació :
Jordi Fàbregas – Producció: 23
Arts - Brothers Projections.
L’intèrpret
i creador de l’espectacle, Joan Baixas (recomanem una visita a la seva web, si no sabeu
qui és), ànima de La Claca, ens proposa un espectacle més plàstic que no pas
teatral.
L’escenari
consisteix en una pantalla, il·luminada pel darrera, com si d’unes ombres
xineses es tractés, on ell, també pel darrera, juga amb la pintura (un sol color),
donant forma a diversos paisatges, humans, naturals, imaginaris, que l’inspiren
els diversos moviments de dues peces de música clàssica de compositors
francesos, Claude Debussy i Maurice Ravel, respectivament.
El
mateix Joan Baixas s’encarrega d’explicar-nos, abans de cada moviment, algunes
coses de l’autor, del significat de la peça, del que ens vol dir ell amb els
dibuixos. La seva presència i veterania a l’escenari resulta impressionant, i
ens regala alguna petita broma, com un gos fet amb un diari, que el públic ha
de vigilar.
Pel
que fa a les pintures, al ser monocromes i a contrallum, recorden molt els
dibuixos fets amb sorra i projectats amb retroprojector, com en molts vídeos
que corren a YouTube, o com ja van experimentar les components d’Animamundi, en
el seu espectacle ‘La gran idea de la gran tortuga’, com a forma de creació
plàstica efímera, que es va creant i canviant davant dels nostres ulls, i on és
tan important el que es pinta com el que es ‘despinta’.
En
la meva modesta opinió, ens obre el camí d’un nou tipus d’espectacle, on
l’artista plàstic crea en directe, obres úniques i que només els espectadors
d’aquella funció podran veure. Vaja, l’esperit del teatre aplicat a la pintura.
Safrà i Serafí - TxoTitelles – E. Cívic Centre
Hora: 18:00h - Gènere: Titelles - Edat: 3-9
Hora: 18:00h - Gènere: Titelles - Edat: 3-9
Autor: Esther
Cabacés Alomà / Direcció: Nartxi Azcargorta / Intèrprets: Mireia Peña
i Esther Cabacés / Música: Xabier Labaien / Escenografia i vestuari: Txo
Titelles / Il·luminació: Nartxi Azcargorta / Producció: Tirori,
SL
Historia,
en tècnica de titelles de taula, dels dos protagonistes, dos ratolins que viuen
a cases veines, paret amb paret, i que aprenen a collaborar davant d'un seguit
de misterioses desaparicions d'objectes, a cadascuna de les seves respectives
cases, i que al principi pensaven que un li havia robat a l’altre. Tot es
complica quan descobreixen que al darrera hi ha un malvat "ratonot".
Un
text molt senzill, on parlen amb Rodolins, i on les manipuladores intervenen
sense complexos, parlant amb ells o entre elles, i fent de narradores. A
destacar una manipulació correcta, unes veus molt aconseguides, i una dicció
perfecta de totes dues. Molt recomanable per a infants de 2 a 7 anys, perquè
l’argument és molt fàcil de seguir, tot i que en algun moment es fa un pèl
lent, cosa que encara el fa més indicat pels més petitons.
DIUMENGE 22 D’ABRIL
La Rateta que... -
Companyia B – E. Cívic Centre
Hora: 10:15h - Gènere: Teatre d'objectes - Edat: 3-6
Hora: 10:15h - Gènere: Teatre d'objectes - Edat: 3-6
Autor: Pep Boada i Jordi Palet (a partir
del conte tradicional) / Adaptador i
director: Jordi Palet / Intèrprets:
Pep Boada / Música: Pep Boada /
Escenografia: Titelles: Antonio
4Caminos, Escenografia: Companyia B
i Jordi Regot / Il·luminació: Xavi
Sala i Antonio 4Caminos
Un
sol actor, manipulador i cantant, en Pep Boada, ens explica que, de petit, a la
merceria del seu avi, aquest li havia explicat molts contes, entre ells el de
la rateta, i dit i fet, ens l'explica a nosaltres, tal i com l’havia sentit de
l’avi. Tots els titelles i objectes estan construits a partir d'objectes que es
troben a una merceria. Combina la tècnica d’actor, manipulador de titelles i
‘cantautor’, interpretant diversos temes que hi ha a l’espectacle amb l’ajut
d’una guitarra. Les vessants de músic i titellaire són les que més destacaria
dins de l’espectacle, en la primera, sobretot, algunes cançons (totes sempre
molt ben interpretades) com ara la del porc, un divertit i animat corrido-ranchera mexicà. Com aquesta,
cada cançó correspon amb un dels animals que pretenen la rateta, i amb un estil
musical diferent. La manipulació, i sobretot les veus dels personatges, estan
força aconseguides. L’espectacle en conjunt està força bé, especialment per al
públic al qual s’adreça (petits, entre 2 i 7 anys la poden veure perfectament),
tot i ser irregular, especialment en els moments en què el Joan deixa la
guitarra i els titelles i fa d’actor, potser pel registre naturalista de fer
d’ell mateix.. i també perquè no en tots
els moments assoleix la gran brillantor que tenen escenes com la del port o la
del gat, plenes d’ironia i dinamisme, que enganxen a grans i petits.
Per un instant... - LaTresca & Xirriquiteula – L’Escorxador
Hora: 11:45h - Gènere: Música - Edat: 3-9/TP
Hora: 11:45h - Gènere: Música - Edat: 3-9/TP
Autor: Iolanda Llansó,
Claudi Llobet, Carles Pérez, Jordi López i Toni López / Direcció: Iolanda
Llansó / Intèrprets: Claudi Llobet, Jordi López i Toni López / Música:
La Tresca / Escenografia: Iolanda Llansó i Alberto Carreño / Il·luminació:
Daniel Carreras / Producció: Obsidiana
Espectacle
d'animació ‘de sala’, on 3 músics-actors (més el primer que el segon), reviuen
episodis dels seus anys d'infantesa i adolescencia, estretament lligats a
alguna cançó, totes elles del repertori de La Tresca, amb un regust cumbayà, dit això com un afalagament a
quest encisador espectacle, amb una gran màgia, esplèndidament interpretat en
la seva part musical, i sense desmerèixer l’altre part, on aconsegueixen
fer-nos arribar l’aroma d’aquells anys on, per exemple, anàvem d’excursió amb el
cau o l’esplai, el circ era un món màgic i un tren de joguina superava tots els
efectes especials d’una peli feta amb
ordinador. Molts pares i nens se sabien les cançons, i pels que no, el savoir fer de La Tresca feia que ens
aprenguéssim les tornades. Tot això amanit amb diverses tècniques, com ara les
ombres xineses, el joc de ‘barrets’ i la projecció de vídeo, que vull destacar,
per ser una petita meravella, en la cançó final.
Només
un parell de peròs: seria molt necessari poder sentir millor les lletres de les
cançons en alguns moments, en què quedaven per sota de la música, i que durés
una mica menys, doncs va passar dels 70 minuts, i al final es va fer (només) un
pèl llarg.
Tot assajant Cyrano, o el dia que l'actriu va
arribar massa aviat - La Perla 29 - Aurora
Dia: 22/04/2012 - Hora: 13:15h - Gènere: Teatre - Edat: 9-12/TP - Preu: Pag
Dia: 22/04/2012 - Hora: 13:15h - Gènere: Teatre - Edat: 9-12/TP - Preu: Pag
Autoria: Oriol Broggi i Rosa Gàmiz / Direcció: Oriol Broggi / Intèrprets: Rosa
Gàmiz - Oriol Broggi* / Escenografia i vestuari: La Perla 29 / Il·luminació:
Guillem Gelabert /Producció: La Perla 29
Una actriu del Cyrano de Bergerac arriba al
teatre quan encara no ha arribat ningú més de la companyia, però sí que hi són
el públic i l'encarregat del teatre. Mig convencuda per aquest darrer, i amb el
seu ajut, ens descobreix
com funciona el món del teatre, què passa fora i dins de l’escenari, com es
prepara una obra, com els personatges prenen forma i,sobretot, quina és la
màgia que amaga aquest món. I així engrescada, i davant la curiositat
insaciable del seu improvisat partenaire,
acaba
fent-nos les escenes més representatives del Cyrano.
Bona interpretació de la Rosa Gàmiz, i
direcció excel·lent de l’Oriol Broggi, molt respectuosa amb el públic
destinatari, que afegiria que millor si és a partir dels 7-8 anys, per entendre
i seguir bé la trama, tot i que el registre interpretatiu triat, facilita molt que
t'arribi des de diversos angles, sensorials: diversió, interpretació, ritme,
silencis... a destacar la esplèndida sonoritat del llenguatge, i la bona traducció de tots els
textos recitats, entre ells algun Shakespeare.
Perfecte
per a campanyes escolars, caldrà veure si ho és tant per a sessions familiars.
*L’Oriol era l'actor en aquesta funció (ho serà sempre?), tot i que no en ve cap a la fitxa artística.
Pinotxo, el nen de fusta
- Titelles Sebastià Vergés – E. Cívic Centre
Hora: 16:30h - Gènere: Titelles - Edat: 3-9/TP
Hora: 16:30h - Gènere: Titelles - Edat: 3-9/TP
Autor: Carlo Collodi
/ Adaptació i direcció: Sebastià Vergés / Intèrprets: Montserrat
Albalate i Sebastià Vergés / Música: Adrià Gonzàlez / Escenografia: Joan
Salvador / Vestuari: Montserrat Albalate / Il·luminació: Palmusic
/ Producció: Titelles Sebastià Vergés
(Premi Drac d'Or Ara
Titelles 2011).
Adaptació per a titelles de guant del famós conte de Carlo Collodi: 'Le
avventure di Pinocchio', i inspirada directament en l’original. Un llibre que
confesso que és el meu preferit pel que fa a literatura infantil, potser per la
seva gran vocació educativa en valors.
Un enorme i vistós castellet fa d’escenari on veiem i vivim les aventures
del nen de fusta que vol ser de carn i ossos, però que sempre troba la manera
de posar-se en algun embolic, ser entabanat o anar exactament al lloc contrari
del que pretenia. Amb ell, en Gepetto, el Grill savi, el gat i la guineu, el
Menjafocs i els seus titelles, el Fuigdestudi... Interpretat amb titella
català, això si, evolucionat (com m’ha explicat el mateix Sebastià) però sempre
arrelat a la tradició d’aquesta família de titellaires, que arrenca del 1910, i
que segueix emocionant a grans i petits amb una tècnica planera, popular, amb
gran energia i ritme, i que puc certificar que enganxa a grans i petits de la
mateixa manera que ho devia fer al pares, avis i besavis de tots els presents. No
en tots els espectacles que veig aquests dies, els nens del públic estan tant
al cas del que els passa als protagonistes, fins al punt d’avisar-lo dels
perills, o de poder respondre sense dubtar qualsevol pregunta que els facin.
Un patrimoni immaterial que no podem deixar perdre, perquè és nostre, i
perquè ens fa únics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada