Publicat a http://educaciotransformadora.wordpress.com
En l’actual context globalitzat de desenvolupament sociocultural que porta a la marginació de comunitats, i alhora a la necessitat de lluitar contra aquesta exclusió social, l’ús de circ com una eina de difusió per a la inclusió social ha demostrat ser un mitjà eficaç d’educació per als infants, adolescents i joves amb menys oportunitats . Això porta a la visualització d’un innovador, artístic, social i pedagògic mitjà: el circ social. Aquesta pràctica, adaptada a cada realitat sociocultural, és una eina intercultural que afavoreix els vincles socials i per tant el desenvolupament sostenible de les comunitats amb menys oportunitats.
El concepte de circ social es basa en el fet que el circ és una forma d’art i un mitjà universal per a l’educació dels infants, adolescents, joves i la seva comunitat:
- S’ofereix una gran varietat de tècniques d’accés a totes les persones, independentment del seu origen social o cultural, i amb independència dels èxits acadèmics;
- Pot ser utilitzat com una eina vivencial de treball cooperatiu per al desenvolupament social, i per promoure la cohesió social des de la diversitat i la creativitat.
- S’encoratja als joves que han desertat de l’escola ha retornar a través d’un ambient d’aprenentatge dins del sistema d’educació no formal.
- Es fomenta el desenvolupament personal i el desenvolupament de la consciència corporal.
En conseqüència, els formadors i formadores del circ necessiten desenvolupar competències específiques per treballar en l’àmbit social. és a dir, adquirir eines que treballen amb joves amb menys oportunitats, que són generalment exclosos d’aquestes activitats per raons socials, culturals i econòmiques. Però no hi ha una formació específica per desenvolupar les competències dels nous formadors/es de circ social, o per validar les competències de les que ja treballen al camp des de fa molts anys. Per tant la necessitat de programes de capacitació respon a la demanda significativa dels formadors/es de circ per a la formació de infants, adolescents i joves en el circ social.
L’educació en valors a través del circ té per finalitat el creixement i maduració de l’alumne com a persona en el respecte a sí mateix a través de l’augment de l’autoestima, la constància, l’esforç, la superació i alhora el foment de la relació social de forma cooperativa desenvolupant valors com: la solidaritat, la el suport mutu, l’empatia i/o el respecte.
Aquest Programa Leonardo da Vinci és, doncs, una resposta a la manca de formació dels formadors de circ social a Europa. Hem de destacar que aquest Programa permetrà:
- Garantir la sostenibilitat i el creixement econòmic del sector, garantint la millora de les qualificacions dels formadors de circ social que ja treballen en el camp ajudant-los a assegurar les seves trajectòries professionals i tenint la seva experiència professional reconeguda a través del Sistema Europeu de Transferència de Crèdits per l’Educació i la Formació Professional (ECVET) i garantint el desenvolupament de noves habilitats i competències per als formadors/es de circ novells que vulguin treballar en l’àmbit del circ social.
- La creació d’un programa de 20 dies de formació per capacitar formadors locals en circ, que ja tenen una experiència bàsica en el treball en el circ social, per a convertir-se en formadors/es de circ social a través del primer programa europeu de formació en el circ social, validat pel sector i la Universitat Lliure de Brussel·les i basat en el sistema ECVET.
Una Formació de Formadors i Formadores de Circ Social a nivell europeu « educaciotransformadora
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada