Jueves
1 / marzo
Un
espectacle de titelles, on dos manipuladors-actors i un músic (que també intervé
de vegades) ens expliquen la bonica història de la Berta, una nena petitona
d’edat i d’alçada, a qui tots coneixen per ‘menuda’ molt a desgrat seu. La seva
aventura comença sortint de casa amb l’avi a comprar, i continua en un viatge
per conèixer llocs i personatges insospitats, que, cadascú a la seva manera,
l’ajudaran a tornar a casa.
Deixant
a banda el gran ofici del David Laín, la seva perícia constructiva, la bonica
història i la esplèndida posada en escena, si alguna cosa m’agradaria destacar (i
ja ho vaig fer personalment) és que és un espectacle ‘per a infants’ amb tots
els ets i uts. O sigui, un guió fet, muntat i interpretat perquè els més petits
el puguin entendre i gaudir. I també els grans, amb allò tan sentit de ‘fer-nos
sentir nens’, però és que és veritat. Molt recomanable per als més petits!
Igual per a programacions familiars que per a escolars.
Una de
les agradables sorpreses d’aquesta Fira. El talent creatiu de Ramon Molins (que
també interpreta un dels dos personatges de l’obra), i la gràcia de la Begonya
Ferrer, al servei d’un conte de Lleó Tolstoi, que ens fa reflexionar sobre on es
troba la felicitat. Un Tsar rus molt malalt d’infelicitat només podrà guarir-se
si li porten la camisa d’un home feliç. Molt més que un simple conte,
l’espectacle desplega un bon nombre de recursos teatrals, de comèdia, de
participació i interacció amb el públic (fins a convertir a un espectador en
improvisat ajudant durant bona part de la funció), i a més, una utilització
molt sorprenent i creativa de les possibilitats del vídeo. Tot plegat
sorprendrà i atraparà a grans i petits. I sense oblidar els tributs que Ramon
Molins sempre ret als grans, com ara ‘podría ser peor, podría llover’ del
millor Mel Brooks. Una versió esbojarrada, crítica amb el poder i el
materialisme, càustica i divertida, que aprofita un bon argument clàssic per a
oferir-nos una hora de bon teatre per a tots.
Higiénico
Papel (Asturias) / Árbol - www.higienicopapel.com
Espectacle
molt pausat, d’una sola actriu, que a través d’una posada en escena molt
propera a l’estètica naïf, ens explica, simple i senzillament, la història d’un
arbre que neix, creix, va fent anys entre els seus germans del bosc, i passa a
ser centre d’un parc a la ciutat dels humans. Per a infants de curta edat, ens
transmet un missatge ecològic, d’amor a la natura, als processos naturals, i
ens mostra la cara menys amable de la relació de la nostra espècie amb la
natura, sense gaires cridòries. Un espectacle pausat, de vegades una mica pla,
però amb uns objectius molts clars i molt coherent amb sí mateix.
VÍDEO DE L'ESPECTACLE
VÍDEO DE L'ESPECTACLE
Bambalina Teatre
- Ulises - www.bambalina.es
Un
espectacle divertit d'aquesta companyia valenciana: una versió irònica i irreverent de la història d’Ulises,
amb una breu introducció de la Il·líada (digues-li guerra de Troia) i una
posterior i més extensa de l’Odissea. En realitat, vist a distància, sembla com
si la companyia hagués volgut ensenyar-nos com jugarien uns nens al carrer (ho
sento, tinc una edat i sóc de poble, jo jugava al carrer), després d’haver vist
una sessió de tarda a la tele amb les dues pel·lícules, com solíem fer després
d’haver vist una d’indis o de romans, posem per cas. Bàsicament un espectacle
de titelles de taula, però sense jugar amb una il·luminació concentrada, amb
els manipuladors molt a la vista –cap problema, formava part de la gran broma-
que sovint actuaven en paral·lel.
Divertit,
encara que només –al meu modest entendre- el pot gaudir plenament algú que ja
conegui abans el relat original (o si més no les pel·lícules, i aprofito per a
recomanar-vos el telefilm europeu sobre la Odissea en dues parts,
protagonitzada per Armand Assanté), perquè si no, qui vegi l’espectacle pot
entendre poc o res de l’argument. Ara pensem en els nostres nens, i en quin
moment a l’escola els expliquen aquests dos clàssics, i a casa?
Divinas
(Cataluña) / Enchanté!
- www.magneticam.com
Un
espectacle clarament per als programadors presents a la Fira, i no per a públic
infantil o juvenil, com a mínim fins a 16 anys. Les tres integrants de la
companyia, i alhora les seves veus, amb dos músics –magnífics- com a únic coixí
sonor, ens expliquen les peripècies de tres noies que treballen en un cabaret d’estil
berlinès al París dels anys 30, del tipus d’espectacles ‘burlesques’ que es
feien en aquell moment tan fecund artísticament, però alhora la por del naixement
i ascensió del gran horror del nazisme. Anem coneixent, entre cançó i cançó
(per cert, quin esplèndid accent francès quan canten L’acordeoniste), les seves
angoixes les amenaces, les ironies que posaven al mateix Führer dalt de l’escenari
amb faldilla i lligacames ballant Can Can... creient ingènuament que a la
Ciutat de la Llum es trobarien segures...
A
destacar la gran qualitat vocal de les tres ‘divines’ veus femenines, i el
profund desassossec que, encara avui, ens produeix un uniforme amb una
esvàstica dalt de l’escenari.
Viernes
2 / marzo
La
Pera Llimonera (Cataluña) - Tortuga, la isla de Teodoro - www.laperallimonera.com
Poca
cosa a dir d’aquest nou espectacle (bé, no tan nou a Catalunya, és clar) dels
dos veterans actors-clowns de La Pera Llimonera, que ja ens tenen acostumats
als seus espectacles plens d’ocurrències, gags, jocs de paraules i absurds. En
aquest cas, però, ens proposen un argument que recorda llunyanament a la mítica
Illa del Tresor, evidentment estripat per tot arreu, però traçant un viatge
complet des d’un port de mar qualsevol, amb l’excusa d’un mapa que un
avantpassat va llegar a un contemporani nostre, que va a trobar-se –ja és
casualitat- amb el també descendent del vaixell pirata que va fer, en el seu
moment, el viatge per a enterrar un enorme tresor a la remota illa Tortuga.
Amb uns
trepidants i brillantíssims 15-20 minuts del principi, la història va de
despropòsit en despropòsit de forma brillant, (tots els catalans presents a la
sala varem riure un divertit gag lingüístic, a l’adonar-se que no havien
traduït del català una cosa escrita en un mapa, i emparant-se en que devia
estar escrit en ‘castellano antiguo’) amb els personatges que es van desdoblant
de forma constant, gairebé sense donar-nos (i menys a ells) temps de respirar.
Segurament per això tots dos van rebre el premi d’interpretació masculina del
mateix FETEN.
17.30
h. Centro de Cultura Antiguo
Instituto
Entrega
de Premios FETEN 2012
PALMARÈS
(DIRECTAMENT DE LA SEVA WEB):
El
Jurado de la Feria Europea de Artes Escénicas para Niños y Niñas, FETEN 2012,
integrado porJulia Rodríguez Franco (Centro Cultural Los Canapés. Ayto. de
Avilés.), Jorge Riobóo Bujones (de assitej, España),Roberto Corte Martínez
(director y editor), Juan Pablo Soler Fuster (de la Red Nacional de Teatros y
Auditorios de Titularidad Pública) y Elena Reales Reales que actúa como
secretaria, ha decidido otorgar los siguientes premios:
PREMIO
AL MEJOR VESTUARIO Y CARACTERIZACION
A
MYRIAM HICK, DOMINIQUE BREVERS Y A ANA FERNANDEZ
Por la
obra VUELA SI PUEDES
De la
Compañía TEATRO PARAISO
PREMIO
AL MEJOR ESPACIO ESCENICO E ILUMINACION
A
MONTSE AMENÓS Y A XABIER LOZANO
Por la
obra KAFKA Y LA MUÑECA VIAJERA
De las
Compañías EME 2-ALBENA-TANTTAKA
PREMIO
A LA MEJOR ADAPTACIÓN TEATRAL
A JORGE
PICO Y CIA. LA BALDUFA
Por la
obra EL PRINCIPE FELIZ
De la
Compañía LA BALDUFA
PREMIO
A LA MEJOR INTERPRETACIN MASCULINA
A PERE
CASANOVA Y A PERE ROMAGOSA
Por la
obra TORTUGA, LA ISLA DE TEODORO
De la
Compañía LA PERA LLIMONERA
PREMIO
A LA MEJOR INTERPRETACION FEMENINA
A
BEGONYA FERRER
Por la
obra LA CAMISA DEL HOMBRE FELIZ
De la
Compañía ZUM- ZUM TEATRE
PREMIO
A LA MEJOR DIRECCION
A RAMON
MOLINS
Por la
obra LA CAMISA DEL HOMBRE FELIZ
De la
Compañía ZUM-ZUM TEATRE
MENCION
ESPECIAL
A LUNA
TEATRO Y SU OBRA CENICIENTA Y LAS ZAPATILLAS DE CRISTAL
Por SU
ORIGINAL ADAPTACION DE UN CUENTO TRADICIONAL
MENCION
ESPECIAL
A
MADUIXA TEATRE POR SU CALIDAD EN LA APLICACIÓN DE LA TECNOLOGIA EN SU PROPUESTA
ESCENICA 'CONSONANT'
PREMIO
AL MEJOR ESPECTACULO DE PRIMERA INFANCIA
A NATS
NUS DANSA
Por la
obra MINIMON
PREMIO
AL MEJOR ESPECTACULO DE TITERES, OBJETOS Y SOMBRAS
A CLAIR
DE LUNE THEATRE
Por la
obra OMELETTE
PREMIO
AL MEJOR ESPECTACULO DE DANZA
A LA
COMPAÑÍA DE DANZA FERNANDO HURTADO
Por la
obra CHARLIE
PREMIO
AL MEJOR ESPECTACULO FETEN
A
QUERIDA HIJA
De la
Compañía MARIE DE JONGH
La
Roda Produccions (Cataluña) / La Cenicienta, el musical con ritmo de los 50 - www.larodaproduccions.com
Poca
cosa cal afegir a la crítica que ja vaig publicar en el seu moment, d’aquest
espectacle que va ser al Teatre Victòria a les passades festes nadalenques.
Només a
puntar que era l’estrena absoluta en castellà (així ha estat en la majoria d’espectacles
de Casa Nostra) i potser d’això se’n va ressentir una mica el ritme, cosa que
segurament no van valorar els més de mil espectadors que van aplaudir
ferventment al final de l’espectacle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada