El teatre com a art o com a mitjà? Hem de fer espectacles pensant especialment en les escoles? Com funcionen les campanyes escolars? Estan en risc les campanyes escolars?
LLOC I DATA
La sessió es realitzarà al TEATRE DE L'AURORA d'Igualada.
Data: dimarts 8 de maig de 2012 de 10 a 14 h.
Des de Jove Espectacle, no varem poder assistir a la jornada de maig, però us oferim tres documents:
RESUM DE LA JORNADA EN TWITTS (web TTP)
LES CONCLUSIONS:
Les conclusions que hem
extret de la sessió són:
- El primer que hem de tenir clar es que hem de sentir i proporcionar plaer al fer teatre. Per a transmetre “continguts” hi són les classes.
- Hem de fer pedagogia de com anar al teatre i què és. Falta molta formación de com actuar al teatre i del llenguatge del fet teatral.
- Un bon espectacle teatral ja és, de per si, pedagògic.
- Un espectacle “de contenidors”, traballat amb rigor i interés pot ser també un bon espectacle teatral.
- El teatre pot fer que els infants i joves aprenguin certes coses “per la porta del darrera”
- El públic són els infants però qui compra són adults (mestres, molts cops) i aquests molts cops tenen moltes línies vermelles que hem de mirar d’anar aprimant.
- El teatre per a escolars ha de ser per a que la majoria de nens tinguin accés a l’experiència teatral. No tots hi poden anar en programació oberta.
- El teatre és conflicte. Hem de pretendre que hi hagi debat, que la gent pensi.
- És important que l’experiència teatral que viuen els infants i joves a l’anar amb l’escola al teatre, sigui positiva i crei afició, no que generi rebuig a anar al teatre. Hem de crear espectadors.
- Hem d’aconseguir que els mestres vegin el teatre per a escolars com un fet teatral, no de continguts, tot i que després puguin aprofitar-ho per les seves classes.
- És important que en les campanyes per a escolars s’hi involucrin també als pares i mares.
- Els dossiers pedagògics els haurien de fer els mestres, són ells els pedagogs. Actualment per a les companyies, són un instrument més de venda.
- Els nens tenen un “xip” que quan veuen que els alliçones desconecten.
- Hi ha campanyes “xungues” que no cuiden ni al públic (rebuda, aforament, condicions, etc.) ni a les companyies (temps de muntatge, número de passis, condicions tècniques…) El Codi de Bones Pràctiques Professionals a les Arts Escèniques i Musicals per a Infants i Joves recull diverses recomanacions sobre el teatre per a escolars.
- El teatre per a escolars és el darrer de la cua i hem d’intentar lluitar per mantenir-lo. Creiem en la cultura i en la “llibertat”, però hem de trobar noves fórmules.
- Criteri i sensibilitat per part de totes les parts. Les coses estan canviant però hi ha un teatre que ha de viure.
TEXT-REFLEXIÓ DE JOSEP MARIA VIAPLANA (absent a la jornada)
Hola a tothom,
El meu nom és Josep Maria Viaplana, la majoria em
coneixeu personalment o sabeu qui sóc. Durant 25 anys, des de la seva creació
fins fa ara un any, vaig ser fundador i director de producció d’Eina d’Escola.
Demano excuses per no ser-hi, però un tema personal
m’ha impedit de venir avui, a aquesta trobada in-formativa, a la qual m’hagués
agradat moltíssim venir, per raons òbvies, tot i que vull esmentar-les: en
primer lloc, perquè crec que en sé una mica del tema de les Campanyes escolars,
ja que el 1985 vaig crear la que durant molts anys va ser la pionera i la més estesa
i important de Catalunya i tot l’Estat. La segona, perquè crec que cal explicar
algunes coses que molts de cops, en quantitat de debats on el tema ha sortit, s’han
convertit en llocs comuns, i que crec que s’han de contrastar amb els qui
treballem a les campanyes.
Les sessions escolars són i han estat sempre un dels
llocs ‘naturals’ on fer la nostra fenia artística davant del públic infantil.
Parlo en primera persona del plural perquè jo mateix vaig fer molts bolos amb
Titelles la Baldufa i amb Castigats sense pati, dues companyies pròpies de la
campanya.
No sé per on aniran les intervencions, ni quins
temes concrets sortiran, el tema és amplíssim. En qualsevol cas, he mirat de contestar
les quatre preguntes que sortien a la convocatòria de la trobada, i finalment,
la campanya està representada per una persona que la coneix molt bé i que molts
anys ha estat al departament de producció, que ara dirigeix, el Jesús Mir, qui,
si no m’equivoco, tindrà punts de vista molt similars als que podria expressar
jo mateix.
El teatre com a art o com a
mitjà?
Per a mi no té
sentit aquesta dicotomia. Tot art és, afortunadament, un mitjà, o varis mitjans
alhora. Sobretot educatiu: educa l’anima, la capacitat de comprensió, els
referents comunicatius... en tots els públics, i especialment en infants, on no
pot esdevenir altra cosa que un element educatiu.
En el cas del
teatre, i no precisament per a infants i joves, la seva funció social al llarg dels
segles ha estat la de transmetre idees, notícies, moltes vegades explicar la
història, i gairebé sempre ensenyar vocabulari a una població que
majoritàriament era analfabeta. És a dir, educar, retratar la societat en què
tenia lloc, I també divertir i entretenir, unes paraules que per al sector,
desgraciadament, avui esdevenen poc menys que una heretgia.
Per tant, que
una obra de teatre pugui ajudar a transmetre valors, a ensenyar coses noves, a
reflexionar sobre la naturalesa humana i la societat, que ajudi a assolir
vocabulari, en el nostre idioma o en un d’estranger, que ens ajudi a conèixer
obres literàries, i un llarg etcètera, em sembla una missió molt noble.
Hem de fer espectacles
pensant especialment en les escoles?
Per què no? Un
espectacle pot ser especialment indicat per a circuits escolars (de fet, molts
espectacles que triomfen i tenen molta demanda en aquest circuit no es
programen mai en sessions familiars), pot ser-ho per a sessions familiars (i
creieu-me, que hi ha espectacles que es nota molt que han estat fets perquè
agradin també als pares i avis que acudeixen en aquestes sessions) o pot tenir
la sort d’encaixar perfectament en qualsevol dels dos, cosa que passa sovint. En
qualsevol dels casos, si qui t’encarrega l’espectacle, o el circuit que creus
que se’t dóna més bé i amb el que treballes més sovint, és l’escolar, no veig
per què no has de pensar en el públic escolar quan el crees.
Una
dificultat, de la qual es queixen molt sovint els qui fan sessions familiars,
és que no vinguin a l’espectacle nens i nenes d’edats adients a l’espectacle,
doncs tots sabem que cada cop venen espectadors més joves i la gent sovint fa
poc cas a les edats recomanades (quan en hi ha) dels programes i cartells.
Això, com sabeu, no passa a les sessions escolars, on venen alumnes de les
edats per a les quals s’ha decidit que l’espectacle és adient. I moltes altres
coses.
Com funcionen les campanyes
escolars?
No totes són
iguals. Jo, des del punt de vista de la producció, les dividiria, per exemple,
en campanyes que agafen els espectacles que hi ha al mercat (i per tant,
majoritàriament pensats per a públic familiar), i les que encarreguen
espectacles (tots o una part) que saben que tindran sortida en el circuit
escolar i que les companyies sovint no ofereixen espontàniament, ja que –tornem-hi-
no tindrien sortida en sessions familiars. És el cas, per exemple,
d’espectacles en anglès o francès, audicions musicals comentades, espectacles
literaris per a secundària, i en general els que són per a públic adolescent, o
espectacles considerats ‘massa didàctics’... poca broma, ho dic per experiència
pròpia. Que quedi clar que, com he dit abans, hi ha espectacles, afortunadament
molts, que són encaixables en qualsevol dels dos circuits.
Així doncs, si
una campanya vol oferir allò que les escoles demanen o necessiten, caldrà que,
al menys, una part dels espectacles siguin creats específicament per a aquest
públic. Fixeu-vos bé que no dic que els espectacles no siguin bons per als
infants, o que a aquests no els agradin els mateixos espectacles que van a
veure amb la família els caps de setmana. Vull dir que els prescriptors i
compradors, els mestres, volen espectacles que, d’alguna manera, i més enllà
d’educar als infants com a espectadors, els ajudin a tractar algun dels temes
que es donen a les classes. No és en va que, en general, les campanyes que
programen aquests espectacles que responen a la demanda dels mestres, puguin
oferir generalment més dies d’actuació que d’altres que no ho fan.
Suposo que
algú dirà que això va en contra de la llibertat creativa de l’artista, cosa que
és veritat. Però també ho és que quan treballes per a públics tan concrets i
que coneixes tan bé, perquè n’ets un professional, inconscientment sempre
penses en com reaccionaran i si l’entendran, i si els agradarà... Vaja, que
sempre intentem fer l’espectacle que agradi i que ens el contractin força,
perquè no ens enganyem, quan el fem, amb tot el que ens ha costat, el que volem
és que volti, es facin molts bolos i agradi molt. Sent dolent diria que a les
programacions familiars existeix el mateix problema que amb les escolars, només
que els prescriptors aquí són els programadors dels diferents circuits i sales,
als quals ha d’agradar l’espectacle perquè el programin. I si m’accepteu la
ironia, a mi em resulta molt més fàcil saber què vol un mestre que no pas un
programador, sent com són cadascú del seu pare i de la seva mare. Suposo que ja
se m’entén.
Estan en risc les campanyes
escolars?
No, com no ho
està el teatre, tot i tenir la competència del cinema, la televisió i altres
formes d’entreteniment i manifestacions artístiques. Si una cosa han fet les
campanyes escolars durant aquests anys, especialment les que, com la d’Eina,
han invertit una quantitat ingent de recursos i diners en publicitar-se i
oferir-se, és normalitzar l’assistència al teatre (ja sigui dins o fora del
centre escolar) entre centres escolars que, creieu-me, fa 25 anys ni es
plantejaven assistir a aquesta activitat. Anar al teatre, entre les moltes
alternatives que té una escola, és una activitat relativament econòmica, segura
(enfront de sortides i activitats amb més risc) i amb una ‘coartada’ cultural
immillorable davant dels pares o de les administracions públiques.
Una altra cosa
és si seguiran fent-se de la mateixa manera que fins ara.
És aquest un
dels motius del canvi de rumb de la meva pròpia activitat.
Un tema del
qual no se’n parla gaire és de la inclusió, com a assignatura, del teatre dins
del currículum educatiu, I crec que hauríem de ser els que més la defenséssim.
Existeix en
d’altres països, i no crec que ningú d’aquesta reunió dubti el més mínim, per
una banda, de la necessitat i les bondats que per a l’educació dels infants
tindria que se’ls ensenyés teatre, de la mateixa manera que són matèries
indiscutibles la música, la plàstica o la literatura, per citar disciplines
artístiques. I en segon lloc, perquè ens asseguraria un interès permanent per
la nostra activitat:
Algú ha
comprovat com d’atents i respectuosos són, i quines preguntes tan interessants
fan als col·loquis els alumnes que –després te n’assabentes- estan fent algun
taller de teatre a l’escola?
I algú dubta
que el mestre o mestres de teatre serien els nostres valedors dins de
l’estructura de l’escola, animant i lluitant sempre perquè els alumnes anessin
regularment a veure funcions teatrals?
Aquí queden
les meves opinions. Són un 1% de les coses que podria dir. En una altra ocasió
en podrem parlar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada